به نام خدا

سلام

05/11/1357

مکان: پاریس 

 در اجتماع گروهی از خبرنگاران و ایرانیانی که برای دیدن امام و تودیع امام خمینی دام ظله آمده بودند.

حبرنگار:چه وقت تصور می فرمایید که خواهید توانست به ایران بروید؟

امام: هر وقت که منع برداشته شود و فرودگاهها باز شود، من به ایران خواهم تا اگر بنا باشد خون من بریزد؛ در پیش رفقای خودم و همراه جوانهای ایران بریزد و ما از این هیچ باکی نداریم و ما سرافرازی اسلام و ایران را می خواهیم.

خبرنگار: آیا حضرت آیت الله توصیه می فرمایید که مردم با برداشتن سلاح، فرودگاه را برای بازگشت حضرتعالی باز کنند؟

 

امام: عجالتاً بنا ندارم که امر به برداشتن سلاح بکنم، هر وقت صلاح دیدم، این امر را می کنم و به آنها می فهمانم که چه باید بکنند.

 

خبرنگار:حضرت آیت الله تصور می فرمایید به یک فرودگاه گشور نزدیک ایران، مثلاً به کویت یا به ترکیه و از آنجا به ایران بروید؟

 امام: باید مطالعه شود.

خبرنگار: با توجه به این که بازگشت حضرت آیت الله ممکن است باعث خونریزیهای بیشتر شود، آیا باز هم حضرتعالی اصرار به بازگشت خواهید داشت؟

امام: من باید پیش برادرهایم باشم. 

خبرنگار: آیا این آغاز یک جهاد جدیدی است؟

 

امام: ممکن است.

 

 

تاریخ:07/11/1357

 

مکان:پاریس

 

رادیو مونت کارلو و 18 روزنامه ی جنوبی فرانسه

  

خبرنگار: رفتن شما به تاخیر افتاد. تظاهرات دیروز با خشونت کوبیده شد و به نظر می رسد که رفتن شاه تعیین کننده نیست. آیا شما در استقرار حقوق اسلامی به تردید افتادید؟

امام:آن طور که ما در نظر داریم، باید شاه و رژیم سلطنتی و حکومت منسوب شاه، تمام بروند و با استقرار حکومت اسلامی وضع تثبیت خواهد شد. آنچه وضع را متزلزل می کند دولت و بعضی از ارتشیان دست نشانده ی اوست. من بارها گفته ام که ارتش با ماست. تمام این خشونت ها از تنی چند فرماندهان است که ناچار با شکست روبرو هستند.

خبرنگار: در محدوده ی یک جمهوری اسلامی قشون چه خواهد شد؟ آیا کماکان از مدرنترین وسایل برخوردار خواهد شد؟

امام: البته ما ارتش لازم داریم و با استقرار جمهوری اسلامی باید ارتش قوی باشد، اما به نفع مردم. ارتش باید در خدمت ملت باشد و نه در خدمت اجانب و برای سرکوبی ملت. تا کنون ارتش را طوری انتخاب کرده بودند که کارش سکوبی ملت بود. تنی چند، فرماندهان خائن به سود اجانب عمل میکردند. اینان که کنار بروند، ارتش در خدمت ملت در خواهد آمد و از مدرنترین وسایل برخوردار خواهد بود. البته از وسایل مدرنی که به درد ارتش بخورد، نه اینهائی که فعلاً به درد مستشاران آمریکایی می خورد و بس.

خبرنگار: چه رفتاری در برابر سرمایه گذاریهای فرانسه و قرار دادهایی که با فرانسه امضاء شده است، اتخاذ خواهید کرد؟

امام: این امور راجع به دولت آینده است. البته قراردادهایی که به نفع ملت باشد، محترم، و آنچه به ضرر ملت باشد، ملغی خواهد شد. فکر نکنید که چون من در فرانسه هستم، قدمی به نفع فرانسه که به ضرر ملت خودمان باشد بردارم. فرانسه هم مثل سایر کشورهاست. من به مبارزه ی خود در هر کجا که باشد ادامه می دهم. فرانسه و جای دیگر ندارد. البته فعلاً از فرانسه شخصاً متشکرم

منبع


دسته ها : انقلاب
شنبه هفدهم 11 1388
X