به نام خدا

سلام

تاریخ:07/11/1357

مکان:پاریس

رادیو مونت کارلو و 18 روزنامه ی جنوبی فرانسه

خبرنگار: آقای تهرانی که از شورای سلطنت استعفا کرده است نمی تواند نقش واسطه ی مفیدی میان شما و ارتش و بختیار ایفا کند؟

امام: دولت بختیار دولت غیر قانونی و وساطت با او هیج معنی ندارد و ارتش هم مقامی نیست که بتوان با او وارد مذاکره شد و تفاهم نمود.

خبرنگار: چرا پیشنهاد بختیار را درباره ی دادن امکان انتخاب به ملت، میان جمهوری اسلامی و یک رژیم دیگر، قبول نمی کنید؟

امام: بختیار غیر قانونی است و ملت با او مخالف است. او از نظر من یک فرد خائن است.

خبرنگار: شما با اسرائیل مخالفید و از یاسر عرفات حمایت می کنید. رفتار شما در بحران خاور میانه چه خواهد بود؟

امام: این امور مربوط به دولت آتیه است و من فعلاً نمی توانم در این باره اظهار نظر کنم. البته به محض آمدن یک حکومت مردمی روی کار، با اسرائیل قطع رابطه خواهیم کرد، چون غاصب است.

خبرنگار: آیا شما این فرض را مورد بررسی قرار داده اید که خود مسئولیت جمهوری اسلامی را بر عهده بگیرید؟ در چه حدود و با چه شرایطی؟

امام:خیر. من مسئولیت ریاست جمهوری را به عهده نمی گیرم. کار من هدایت انهاست.

خبرنگار: شما در پنجشنبه ی گذشته احتمال حوادث وخیمی را هنگام ورود خود به تهران دادید. حوادث ساعات اخیر مؤید این بیم هست؟

امام: تا این رژیم هست و تا این دولت غاصب سر کار است این احتمالها را میدهم. وقتی این دولت برود اوضاع آرام می شود. شخص من مطرح نیست. من از خدا می خواهم تا در برابر ملتم به شهادت برسم و در کنار آنها کشته شوم. من بارها گفته ام که من با یک شخص عادی یکی هستم.

خبرنگار: جمهوری اسلامی آن طور که شما در نظر دارید، بر پایه ی چند حزبی خواهد بود و آیا گرایشهای مذهبی دیگر و غیر مسلمان محترم شمرده خواهد شد؟

امام: همه ی احزاب در ایران آزاد خواهند بود، مگر آنکه مخالف با مصالح ملت باشد. در آن صورت از فعالیت آنها جلوگیری می شود. لکن اظهار عقاید آزاد است. اقلیتهای مذهبی نیز همه محترم هستند و حقوق آنان در اسلام و جمهوری اسلامی محفوظ است.

خبرنگار: هیچ کس نقش «سیا» را در استقرار رژیم شاه و نگاه داشتن و حفظ دولت بختیار انکار ندارد. در این شرایط چگونه می توان مانع یک عمل نظامی قهر آمیز تحت رهبری آمریکا شد؟

امام: به همان ترتیب که شاه از بین رفت، اراده ی ملت بر همه مشکلات غلبه خواهد کرد. و ارتش غیر از چند نفر از سران آن از مردمند و با ما هستند.

خبرنگار: شما از حمایت خارجی برخوردارید؟

امام: هیچ حمایتی از ما نشده است. گاهی لفظاً اظهار حمایت شده است، لکن حمایت عملی به هیچ وجه وجود ندارد و ما محتاج هیچ حمایتی نیستیم. ملت ایران اراده کرده است تا پیروز شود و حتماً پیروز خواهد شد.

خبرنگار: وقتی حکومت بختیار برود چه تدابیر اقتصادی فوری باید اتخاذ کرد؟

امام: برای نجات اقتصاد کشور، ما علمای اقتصادی داریم. آنان را به کار وا می داریم تا اولویتها را معین کنند. ما می دانیم که اقتصاد کشور منهدم شده است و بعد از پیروزی با بحرانهای اقتصادی عظیمی روبرو هستیم. چون شاه برای آرامش خیالی ایران، پولی در بانکها نگذاشته است و افراد خائن پولهای گزافی از کشور خارج کرده اند. ولی ما اشخاصی داریم که می توانند راه حلها را بیابند و چون ملت، همه از جمهوری اسلامی پشتیبانی می کنند، امیدواریم بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم و جهات مادی و معنوی خود را سامان بخشیم و به امید خدا ایران را از نو بسازیم. ولی باز باید اقرار کنم که مشکلات بزرگ اقتصادی در پیش است.

منبع


دسته ها : انقلاب
يکشنبه هجدهم 11 1388
X